Dag 10 Maandag 11 Juli 2016: De noordkaap!

Vandaag vroeg opgestaan want deze dag moesten we heel wat kilometers rijden voor onze volgende bestemming. Tijdens het ontbijt hadden we uitzicht op een voederhuisje waar eekhoorntjes zaten te eten. eekhoorntjes

De bestemming is de Noordkaap en we overnachten in Honningsväg, hotel Scandic Bryggen. Is ongeveer 355 km rijden.

We zijn vandaag ook de grens weer over gegaan naar Noorwegen, de dagen in Finland zitten erop.

terug in noorwegen

Onze eerste stop was Karasjok. Hier was één van de belangrijkste Sami nederzettingen in Noorwegen. We hebben een bezoek gebracht aan het Sampi park. Hebben hier wat rondgelopen en een film gezien over het leven van de Sami in verschillende seizoenen.

sami spulletjes

koelkast sami atyle

sapmi park

oude stijl sami tent met nieuwe materialen

rendieren voeren

We hebben vandaag onderweg ook weer heel veel rendieren gezien op de weg. We zijn onze weg vervolgd, op naar de Noordkaap. Het is een schitterend landschap waar je door rijd, we hadden vandaag ook het geluk dat het erg helder was dus we konden ver kijken.

blauw lucht

wolkenrandOm op de Noordkaap te komen moet je door een 7 km lange tunnel, de Nordkapptunnel. Toen we waren aangekomen in het hotel in Honningsväg hebben we even uitgerust voor het diner. Na het diner zijn we eerst wat gaan rondkijken in het plaatsje Honningsväg.kade met vissersboot

Erg helder water:helder water in haven

Daarna hebben we de auto gepakt en zijn we op weg gegaan naar de Noordkaap. Het is een slingerwegen van ongeveer 30 km, er is maar een weg die naar de Noordkaap gaat. Het was een drukke weg met allerlei voertuigen zoals bussen, Campers, auto’s en fietsers.

Maar, het is gelukt! wereldbol noordkaap met zon half achter de wolken

wereldbol noordkaap van dichtbij

wereldbol met zonnetje net achter wolken vandaan

Monument van Koning Oscar II:monument noordkaap

bijschrift bij monument noordkaap

Wereldbol van een afstandje:wereldbol op noorkaap van ver weg

wereldbol van ver weg met reflectie van zon

Van nog verder weg (de grote bol is niet de wereldbol, maar een radar? De wereldbol kan je zien als je inzoomt op de foto)

middernachtzon op noordkaap

De zon op zijn laagste punt om 0:30LTmiddernachtzon op noordkaap open zee

Bewijs dat we er geweest zijn: navigatiescherm opel astra op noordkaap

navigatiescherm opel astra op noordkaap met coordinaten

Op de Noordkaap is het overigens wel erg druk met toeristen. Zoals te zien is op de fotos hadden vanavond wel geluk want het was bijna geheel helder. Het was een rare gewaarwording dat het zo licht bleef, zelf om 0:45 ’s nachts toen we daar weg gingen. Aangekomen in het hotel maar gelijk naar bed gegaan want de volgende dag zouden we vroeg opstaan omdat we om 10.00 uur op birdsafari gaan.