Dag 9 Zondag 10 Juli 2016: Amethyst mijn, Sodankylä, Saariselkä, Inari.

Ik werd wakker om ongeveer 3.00 ’s nachts doordat de zon naar binnen scheen. Het was de middernachtzon, die net opkwam. Hij scheen erg fel, ik heb er natuurlijk een foto van gemaakt.

middernacht zonRamon was inmiddels ook wakker geworden door mijn gestommel maar die viel vrij snel weer in slaap. Ik heb nog lang wakker gelegen omdat het erg licht was in de kamer.
In de ochtend zijn wij uitgecheckt met bestemming Inari, hotel kultahovi. Dit was circa 323 km rijden.
Wij zijn als eerste gestopt bij de amethistmijn in de buurt van Luosto op de lampivaara berg. Vanaf het parkeerterrein was het nog 2.5 km lopen. Na aankomst bij de ingang waren wij 20 min te vroeg en we moesten even wachten tot de volgende groep de mijn in mocht. Toen wij aan de beurt waren kregen we eerst wat uitleg. amethist

amethist en kwarts  Daarna mochten wij zelf graven. Dit was overigens gewoon buiten. Je mocht 1 stukje amethist wat je zelf gevonden had meenemen. Op een gegeven moment werd er gezegd dat we de stenen moesten wassen. Dit kwam een beetje als verrassing. Wij hadden gedacht dat we gewoon zelf konden bepalen hoe lang. Maar goed uiteindelijk hadden wij allebei wat gevonden en hebben wij het mee genomen. Is misschien meer gewoon quartz (dus met veel minder van de impurities die het paars maken), maar goed.stukjes amethist zelf gevonden

Terug bij de auto hebben we de volgende stop ingevoerd, dit zou Sodankylä zijn.
Onderweg zijn we heel wat rendieren tegen gekomen, we hebben van de eerste nog wat foto’s gemaakt maar daarna niet meer want dat wordt ook saai…..groot rendier   rendieren met half de wintervacht nog
Aangekomen in Sodankylä hebben we een het oudste samikerkje van Lapland van buiten bezichtigd, daarnaast stond nog een kerkje.houten kerk
Vlakbij het kerkje stond een standbeeld van een Sami met zijn rendier, hier hebben we ook een foto van genomen. standbeeld sami Verder was er daar niet veel te zien dus zijn we weer verder gereden.

We zijn weer verder noordwaarts gereden. Tussen Vuotso en Saariselkä zijn we heel veel rendieren tegen gekomen, deze behoren toe aan de Sami die wonen in het dorp Vuotso.
Tussen Vuotso en Saariselkä, bij Tankavaara ligt een goldvillage, hier zijn we even doorheen gewandeld (zag er wel een beetje nep uit…). goud stadje Er was ook een goudmuseum maar daar zijn we niet binnen geweest omdat het al 16.00 uur was en het museum tot 17.00 uur open was. En we ook niet wisten hoeveel tijd het kostte om alles te zien. Wel weer erg mooie wolken luchten!wolkenlucht
Dus maar weer verder gereden noordwaarts. We hebben toen een kleine stop gemaakt in het gebied rond Saariselkä. Hier een stukje omhoog gereden waar we bij een uitkijkpunt kwamen. Daar eventjes uitgestapt en op een uitkijktoren geklommen. Het was jammer dat het bewolkt weer was want nu konden we niet zover kijken dan dat het helder was geweest regen in de verte .

Daarna de reis weer hervat, we reden nu richting het hotel waar we één nacht verblijven. Het hotel ligt aan de rivier Kaamasjoki. Vanuit onze kamer kijken we uit op de rivier, dit is wel een mooi uitzicht.
Met het diner keken we ook uit op de rivier, is wel leuk dineren met zo’n mooi uitzicht.uitzicht op rivier tijdens diner
We kregen een 3-gangenmenu,dit was wel lekker. Vooral na het eten van gisterenavond.noors biertje

voorgerecht kultahovi
Na het avondeten zijn we buiten nog een stukje gaan wandelen, we hebben ook nog langs de rivier gewandeld maar werden weer vergezeld door heel wat muggen. redelijk wilde rivier

lopen over keien bij rivier

Dus maar weer richting hotel gegaan.